izv. prof. dr. sc. Ana Andabaka

“Ako danas izabereš ići prečacem, sutra te čeka zaobilaznica – bolje je iz prve napraviti kako treba.”
Izvanredna profesorica dr. sc. Ana Andabaka na Ekonomskom fakultetu radi već devetnaest godina. Članica je Katedre za makroekonomiju i gospodarski razvoj te izvodi nastavu iz kolegija Gospodarstvo Hrvatske, Makroekonomija i Menadžment javnog sektora. Osim navedenih interesa, zanima se za okoliš i kružnu ekonomiju te uživa u radu sa studentima.
Studentski dani
Svakom je srednjoškolcu teško donijeti odluku koji fakultet upisati, a tako je bilo i našim profesorima. Profesorica Andabaka premišljala se između nekoliko opcija. Voljela je jezike, a zanimali su je i pravo i ekonomija. Doznajemo kako je odabrala Ekonomski fakultet u Zagrebu.
Nisam mogla odlučiti koji fakultet upisati te sam izašla na prijemni ispit i za Ekonomski, i za Pravni fakultet u Zagrebu te upisala oba. Naposljetku, odlučila sam se za Ekonomski fakultet iako me jedan ispit dijelio od upisa treće godine na Pravu. Ne bih mogla jednog dana zastupati nekog nemoralnog. Nisam završila Pravni fakultet i to je jedna od rijetkih stvari koju sam započela, a nisam završila no nije mi žao. Ekonomija daje širinu, puno izbora te sam shvatila da sam ipak ekonomistica u duši.
Profesorica Ana Andabaka odluku o upisu fakulteta donijela je sa sedamnaest godina te kaže kako nije još bila dovoljno ozbiljna za studiranje.
Prvu sam godinu provela ispijajući kave po kafićima budući da predavanja nisu bila obavezna. Imala sam vrlo dobar prosjek, no već na drugoj godini sam se uozbiljila. Upisala sam dva kolegija na engleskom jeziku i popravila ocjene. Shvatila sam da ako danas izaberem ići prečacem, sutra me čeka zaobilaznica – nema „free luncha“. Poslije me sve što sam naučila polovično dočekalo na magisteriju i doktorskom studiju. Bolje je iz prve sve napraviti kako treba.
Zaposlenje na fakultetu
Prije nego što je postala profesorica na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, naša sugovornica radila je u Privrednoj banci Zagreb. Zanimalo nas je kako se zaposlila na našem fakultetu.
Kada se otvorio natječaj za asistenta, kolege su mi javili i prijavila sam se. Ispalo je nekako spontano, ali imala sam odličan životopis. Uz odličan prosjek, bila sam i demosica na kolegiju Javne financije i Komparativni fiskalni sustavi. Drago mi je da sam se na vrijeme uozbiljila i popravila prosjek, ali i znanje. Nikad ne znamo gdje nas život može odnijeti stoga je bitno nigdje si ne zatvoriti vrata.
Biti profesor je poziv no rijetki su o tome oduvijek sanjali.
Nisam se vidjela kao profesorica, a danas obožavam svoj posao. Moja majka je profesorica i kao mlađoj mi nije bilo jasno kako se mogla živcirati kada bi njeni učenici dobili loše ocjene. Danas sam ista takva! Ako neka grupa lošije napiše kolokvij ili ispit, razmišljam zašto je to tako.
Posao profesorice
Kada je tek počela raditi sa studentima, profesorica Andabaka bila je jako ozbiljna, a i danas zahtijeva red, rad i disciplinu kao što to studenti pišu u anketama, prepričava nam.
Danas sam puno opuštenija sa svojim studentima, ali trebalo je zaraditi autoritet. Smatram da je uvijek bitno pronaći neku zlatnu sredinu. Atmosfera na nastavi mora biti dovoljno profesionalna kako bi studenti ozbiljno shvatili učenje, ali i dovoljno opuštena kako bi se osjećali pozvanima podijeliti svoje mišljenje. I nama profesorima je lakše kada studenti sudjeluju na nastavi. Tako bolje pratimo koliko su usvojili gradivo i treba li nešto naglasiti kao čestu pogrešku.
Osim predavanja, profesori imaju mnoge druge obveze, no naša sugovornica naglašava:
Najljepši je rad sa studentima! Veseli me prenositi znanje i vidjeti napredak kod studenata. Na kolegiju Makroekonomija, to se najbolje primijeti budući da se gradivo nadovezuje i postaje kompleksnije prema kraju semestra. Znati da sam ja djelomično zaslužna za taj napredak me doista ispunjava. Bitno je i da mi kao profesori prepoznamo napredak ili otkrijemo potencijal te da to iskomuniciramo sa studentima. Naša je dužnost usmjeriti ih i potaknuti na razvoj svojih kompetencija.
Nerijetko slušamo kako se generacije mijenjaju te profesori zauzimaju različit stav o tome radi li se o promjeni na bolje ili lošije. Zanimalo nas je što profesorica Andabaka misli o tome.
Ja imam osjećaj kao da svake godine dobijem super grupu i super studente. Doista se ne mogu požaliti, no istina je da se vremena mijenjaju. Sjećam se kada smo mi na faksu nabavili jedan udžbenik svi zajedno te ga dijelili. Danas je mnogo toga dostupnije i treba to iskoristiti.
Domaća zadaća za profesore
Profesori se, kao i studenti, moraju pripremati za nastavu.
I nakon 19 godina na ovom poslu, svaki put prije predavanja pročitam cjelinu koju predajem iz udžbenika. To je moja domaća zadaća, doći pripremljena na nastavu. U slučaju da ne mogu pokrenuti prezentaciju koja je tek pomoćno sredstvo, uvijek treba biti spreman i imati sve te informacije u glavi i prenijeti ih svojim studentima. Ne mogu dozirati koliko ću se pripremiti za nastavu, jednostavno moram dati svoj maksimum čak i ako to nekada znači prolaziti kroz nove materijale i do dva ujutro.
Studente najčešće zanima kada je kolokvij, što će biti u njemu i kako se boduje. Profesorica Andabaka podijelila je s nama svoj stav o ovoj važnoj temi.
Jako je teško osmisliti ispit tako da se dobro ispita znanje i svima da prilika da ga dobro pokažu. Ne funkcioniraju svi na isti način. Iz tog razloga uvijek dajem mogućnost dodatnih bodova koji se mogu ostvariti na razne načine. U većini slučajeva to podrazumijeva dodatan posao za nas profesore, no to mi ne predstavlja problem jer znam da time podižem kvalitetu nastave za svoje studente. Kada ih se dodatno angažira, oni više sudjeluju i bolje usvajaju gradivo.
Zanimalo nas je što profesorica misli o usmenim ispitima.
Rijetko provodim usmene ispite no uvijek postoji prilika da se netko javi jer želi podići ocjenu i to doista cijenim. Žao mi je što se često dogodi situacija da studenti u jednom tjednu imaju i po tri kolokvija te ne stignu kvalitetno naučiti za svaki. Ja sam isto učila kampanjski i znam da jedan dodatan dan za učenje može značiti višu ocjenu. Iz tog sam razloga ove godine svojim studentima ponudila dva datuma za pisanje drugog kolokvija i rezultati su doista bili iznadprosječni. Ako damo studentima malo više fleksibilnosti, iako to za nas znači više posla, oni će to iskoristiti na dobar način te se stoga to uistinu isplati.
Nastava
Poticanje studenata na aktivno sudjelovanje u nastavi nije lak zadatak. Saznali smo od profesorice koji su njezini trikovi:
Nedavno sam uvela pravilo da svi studenti moraju imati upaljene kamere i doista se pokazalo učinkovitim, no veselim se što se nastava vraća uživo. U dvorani je lakše potaknuti raspravu, ali moja je dužnost nije samo potaknuti studente da budu aktivni na nastavi, već i izvan nje. U sklopu kolegija Menadžment javnog sektora, moji su studenti imali zadatak prijaviti neko oštećenje ili nepravilnost u svome naselju putem aplikacije „Popravi to“ i “moj ZAGREB” . Mladi ljudi trebaju biti aktivni, a mi profesori ih dodatnim bodovima možemo potaknuti na to kako bi se osvijestili da imaju moć nešto promijeniti.
Da bi studenti aktivno pratili i sudjelovali u nastavi, bitno je i da je ta nastava zanimljiva.
Smatram da studenti većinom bolje uče na konkretnim primjerima. Voljela bih kada bih jedan semestar mogla držati nastavu, a drugi raditi u poslovnom svijetu. Na taj način bih mogla podijeliti više primjera iz prakse sa studentima, no upravo zbog toga često uključujem goste predavače u nastavu. Iz iskustva mogu reći da studenti to vole i bolje povezuju gradivo.
Saznali smo od profesorice i da njeni studenti mogu dobiti dodatne bodove ako odu na neku predloženu konferenciju, polože online tečaj i dobiju certifikat.
Potičem studente da ulažu u sebe, proširuju vidike i uvide koliko toga mogu postići. Znanje je moć, zato želim da se naši studenti dobro naoružaju znanjem.
Zaštita okoliša
Profesorica Ana Andabaka zanima se za temu očuvanja okoliša i kružne ekonomije. Ispričala nam je na koji način dijeli svoje znanje sa studentima.
Smatram da o ovoj temi trebamo više raspravljati kako bismo stvorili kritičnu masu. Studijski programi se ne mogu lako promijeniti, ali moguće je kroz dodatne teme u okviru syllabusa kolegija i prezentacije studenata pokriti to gradivo. Nažalost, niti literatura nije još sveobuhvatna, no to nas ne smije spriječiti.
Saznali smo nešto i o Nacionalnoj razvojnoj strategiji Republike hrvatske do 2030. godine:
Digitalna i zelena tranzicija predstavljaju razvojni smjer navedene Strategije te se one upotpunjuju i daju potporu kružnoj ekonomiji. Ovi su procesi neizbježni te ih treba što prije prihvatiti, ali ključno je obrazovanje, a to je posao nas profesora.
Savjet za studente
Naši su profesori uvijek tu za nas, spremni dodatno objasniti gradivo ili udijeliti savjet za poslovni svijet koji nas čeka nakon završetka Fakulteta. Evo što nam savjetuje profesorica Ana Andabaka:
Iskoristite sve mogućnosti koje vam fakultet pruža, dobro se umrežite i radite na sebi. Moguće je izbalansirati zanimljive i malo manje zanimljive dijelove studentskog života te ostvarivati uspjehe. Visoko obrazovanje je karta za bolji život, stoga učite i želim vam puno uspjeha na vašemu putu!